Tunteiden objektiivisuus ei ole niinkään tunteista kiinni kuin siitä, jäsentääkö ne ajatuksissaan oikein.
Jos esim. on jokin mielikuvitusjuttu, niin voihan tuntea niistä aiheista, joita mielikuvituksessaan miettii, vaikkeivät mielikuvituksen tuotteet pitäisi paikkaansa. Nuo tunteet siis liittyvät noiden aihepiirin aiheiden ajatteluun sekä haaveisiin. Voi esim. toivoa asian jonkin puolen olevan tietyllä tavalla tai positiivisesti, vaikkei mielikuvituksen tuote sinällään olisi mahdollinen.
Kanssa jos valehtelee, niin siinä on sama juttu: pitää tajuta, ettei asia pidä paikkaansa, mutta toisaalta että sen haaveilee tai toivoo olevan tietyllä tavalla.
Monessa asiassa on tunteita usealta kannalta, jolloin tunteiden objektiivisuus edellyttää, että on jäsennettävä, mikä tunne liittyi mihinkin kokonaisuuteen tai osaan. Tässä on kai huomattava, että joskus jotkut yrittävät sosiaalisesti vallata jonkin aiheen, mielipiteen tms itselleen, omaan valtaansa, ja silloin nuo valta-alueet ovat erui juttu kuin tunteiden aihealueet.
Yleensä pitää myös tunnistaa varmuudet, ajattelutyypit, kokemusperusteet ym objektiivisessa ajattelussa tarvittavat tiedot.
Terveet elämäntavat ja maailma terveellä tolalla, täysi tunteudenmukaisuus terveiden elämäntapojen ja täyden ymmärryksen osana. Nämä evoluutioteorian mukaan vahvin vaihtoehto kovassa maailmassa. Nyt teknologian käyttömukavuus- ja ympäristöystävällisyysominaisuuksien myötä vähitellen taas mahdolliset, toisin kuin teollistumisen ja kaupungistumisen alkuaikoina. * Paratiisiteoriakirjani http://2013paradise.blogspot.com/2017/08/basics-of-my-paradise-theory.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti