keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Mita vastustusta on

Niille, jotka uskovat edistyksen tuovan vain kaupunkielamaa teknologian kanssa, on paratiisi menneen maailman juttuja ja vastustettava siksi, ettei se mukamas sovi nykymaailmaan, saati sitten tulevaisuuteen. Nailla voisi luettaa kirjaani http://2013paradise.blogspot.fi

Monet olettavat, ettei jarki sovi yhteen tunteiden kanssa, vaikka oikeasti jarjen kuuluu olla kokonaiskuvallisten tunteiden apuri. Ks. vaikka http://pikakoulu.blogspot.fi (jotain vain muun seassa)

Monet olettavat, etta moderni tyoelama on kovaa ja aina vain kovenevaa niin, ettei se sovi yhteen tunteidenmukaisuuden kanssa, mutta tunteidenmukaisuus tuo li8saa kapasiteettia ja on siis tyonteolla eduksi. Ks. http://workandfreetime.blogspot.fi

Moni olettaa, etta sotilaalliseen nakokulmaan eivat sovi tunteet. Mutta tunteet liittyvat elaman kaikkiin suuriin kysytmyksiin. Tunteet ovat kaytannon toiminnan motivaatio, joka yhdistaa ymmarryksemme mielekkaisiin tekoihin. Mita tarkeampi kysymys, sita suuremmat tunteet. Ks myos kirjani http://2013paradise.blogspot.fi toimintakyvyn naokulmasta.

Moni olettaa, etta moraali on tarpeetoin ja rikollisuus jyllaa kovassa maailmassa, mutta jos kannattavuudella on valia, se on melkein sama asia kuin moraali, jos kunnollista jarkea kaytetaan.  Ks. kirjani http://2013paradise.blogspot.fi

Lapset haluavat aikuistuessaan lahtea omille teilleen elamaan omaa elamaansa, erilaista uin vanhempansa. Jolleivat he paase omille teilleen, he eivat useinkaan ole lojaaleja vanhempien arvoille. Nain esim. paratiisisaarten ongelmana ovat kai paratiisinvastaiset paratiisisaarelaiset ja monen muun kauniin ideaalin turmelevat noihin ideaaleihin uskovien lapset, esim. ne lapset, jotka ammatikseen joutuivat voiden ideaalien pariin, mutta kaipaisivat hekin omaa elamaa ja omien arvojensa mukaisia tuttavia.

Paratiisisaaret eivät vastaa suomalaista käsitystä hyvästä elämästä vaan ovat yhden hyvän elämän tavoittelun liikaviljelyn myötäkyllästyneitä, myttyntyneitä ja täynnä mruhia ym. rikollisuutta.
Paratiisisaarilla tarvittaisiin erilaisten elämäntapojen kirjo. Samoin sieltä kai puuttuvat suomalaisuuden viisaudet, jotka voisi oppia blogieni http://opisuomalaisuus.blogspot.fi ja http://Finnishskills.blogspot.fi alusta (kolme kohtaa tai niille main): suomalaistyyppinen arkijärkinen kokonaiskuvallinen ajattelu, luonnonrakkauden sosiaalisia taitoja parantava vaikutus ja ohje "Elele ja anna toisten elellä" (katso siitä engl. linkki Build a perfect relationship myös!)

Vastaavasti ne, joille pakkopullana laitetaan jotain toisten mielesta kivaa, laittavat usein hanttiin ja sabotoivat koko jutun. Sen sijaan pitaisi suomalaiseen tapaan perustaa harrastusyhdistyksia, joihin saa halutessaan osallistua, jos noita harrastuksia arvoineen kannattaa, muttei ole pakko mitenkaan olla noiden toisten keppihevosten kanssa tekemisissa. Nain paratiisiaiheessakin.

Nelosen ja vitosen oppilaat, etenkin pojat, ovat koulussa ne, jotka eniten ihailevat opettajan ammattia ja kai eniten uskovat koulun tärkeyteen - sehän olisi tärkeä heille itselleen, jotta oppisivat järkevämmiksi ja reilummiksi - ja niin he mieluusti koulun päätettyään hiljaisuudessa korottaisivat numeroitaan, jotta pääsisivät opettajiksi. Ainakin omana kouluaikanani koulu oli järjettömän suuri pakko myös taitaville oppilaille ja jäi painamaan kireänä ikeenä jo lasten sekä teinien ja nuorten aikuisten elämässä - paljolti siihen tapaan kuin nelosen oppilaiden omat sosiaaliset ajatukset mielivaltaisen järjettömiä ja määräileviä ovat. Ovatko siis monet opettajat noita alunperin kamalan huonoja numeroita ansainneita? Vastaavsti pakko laittaa lapset kouluun ylipäätään syntyy kai tuontyyppisistä teoista siinä iässä, kun lapset lähestyvät kouluikää ja siksi ottavat vakavissaan mallia opettajista monella tapaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti